.
Ad. 1. Określając warunki udziału w
postępowaniu i opisując przedmiot zamówienia Zamawiający kieruje się własnymi
potrzebami i sam decyduje, jakie warunki muszą być spełnione przez wykonawców,
aby mogli uczestniczyć w postępowaniu oraz jakie cechy /wymagania Zamawiającego/
ma spełniać przedmiot zamówienia.
Art. 22 ust. 2 Ustawy PZP zakazuje co prawda
Zamawiającemu ustalania warunków zamówienia w sposób, który mógłby utrudniać
uczciwą konkurencję, ale nie nakazuje Zamawiającemu ustalania warunków
zamówienia w taki sposób, aby występujący na rynku wykonawcy mogli uczestniczyć
w postępowaniu. W omawianym postępowaniu Zamawiający, opisując przedmiot
zamówienia, kierował się specyfiką tego zamówienia oraz koniecznością
zapewnienia uczniom miejsc pracy po nabyciu praktycznych umiejętności na
obrabiarkach /kształcenie praktyczne/, które już funkcjonują w polskim
przemyśle, tak aby uczniowie ci po zakończeniu procesu kształcenia mogli znaleźć
pracę i wykorzystać nabyte umiejętności zawodowe.
Ustalenie zatem, przez Zamawiającego, warunku funkcjonowania na rynku pracy min.
50 obrabiarek, które będą przedmiotem oferty, wynika nie z zamiaru utrudniania
wykonawcom udziału w postępowaniu a z faktu konieczności wykształcenia
pracowników w oparciu o takie urządzenia, które już funkcjonują w polskim
przemyśle i usługach, a nie w oparciu
o urządzenia, które dopiero mogą się pojawić. Określenie liczby 50 obrabiarek
już funkcjonujących, zostało poprzedzone przez Zamawiającego rzetelnym
rozpoznaniem rynku i w jego ocenie nie stanowi żadnego utrudniania uczciwej
konkurencji.
.
Ad. 2. Liczba serwisantów w firmach
uzależniona jest od udziału firmy na polskim rynku, im większy udział - tym
większe zatrudnienie. Niektórzy z dostawców obrabiarek w Polsce
zatrudniają nie mniej niż 10-15 pracowników serwisu. Ilość zatrudnionego
personelu nie jest wprost zależna od stopnia awaryjności sprzętu, także aspekt
posiadania składu części zamiennych nie jest uzależniony od występowania awarii,
ale ma istotny wpływ na szybkość ich usunięcia bezpośrednio u klienta. Tak
określone warunki udziału w przetargu umożliwią
natychmiastowe usunięcie awarii sprzętu, który będzie użytkowany w celach
szkoleniowych praktycznie codziennie.
.
3. Mając powyższe na uwadze Zamawiający nie
widzi podstaw do zmian zapisów Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia.
.
4. Od niniejszego rozstrzygnięcia
przysługuje odwołanie, które można wnieść zgodnie z art. 184 ust. 2 Ustawy Prawo
Zamówień Publicznych, do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w terminie 10 dni
od dnia doręczenie rozstrzygnięcia protestu.
. |