informacje ogólne o  projekcie

 

Tytuł projektu : „Archimedes”

 

Projekt realizowany jest w okresie:

 od 15.08.2008 r. do 15.11.2012 r.

 

Wartość projektu: 15 820 733,40 PLN

 

      Celem głównym projektu jest rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie kluczowych kompetencji nauk matematyczno-przyrodniczych na poziomie szkół średnich, wzmocnienie atrakcyjności oferty edukacyjnej szkół w perspektywie przyszłego zatrudnienia oraz dostosowanie edukacji do potrzeb rynku pracy, jak również dostarczenie wykwalifikowanych pracowników branży technicznej.
      Do umiejętności kluczowych zaliczamy matematykę, przedmioty przyrodnicze i techniczne, techniki ICT (informatyczne), języki obce i przedsiębiorczość. Projekt Archimedes skierowany do uczniów z liceów ogólnokształcących i profilowanych, techników (uczniowie i instytucje) w szczególności z gmin wiejskich
i miejsko-wiejskich. Szkoły te są położone na terenie 4 województw: woj. warmińsko – mazurskie, woj. lubelskie, woj. podlaskie oraz powiatu łosickiego woj. mazowieckim. Wsparciem zostanie objęte 48 szkół zgłoszonych przez organy prowadzące. Działania obejmą uczniów utalentowanych oraz uczniów wykazujących zainteresowanie naukami matematyczno - przyrodniczymi.
      Realizacja projektu pomoże większości uczniom w wyborze dalszej ścieżki edukacyjnej, jak również przyczyni się do osiągania lepszych wyników na egzaminach zewnętrznych z matematyki, fizyki chemii, biologii. Lepsza znajomość w zakresie nauk matematycznych i przyrodniczych spowoduje wzrost wybieralności przedmiotów ścisłych na maturze i wzrost odsetka uczniów wybierających studia techniczne, a to pociągnie za sobą zmniejszenie deficytu specjalistów w zawodach inżynieryjnych i przyrodniczych. Różnorodność zajęć i metod pracy spowoduje rozwój umiejętności uczniów w zakresie kompetencji kluczowych nauk matematyczno –  przyrodniczych. Istotnym rezultatem będzie udział większej grupy uczniów w olimpiadach przedmiotowych. Wykorzystanie opracowanych ćwiczeń w dydaktyce poszczególnych przedmiotów wzmocni zainteresowanie naukami ścisłymi co pozwoli uczniom na poszukiwanie nowych pomysłów na życie oraz wyszukiwanie dla siebie szans na otwartym rynku pracy.

 

         

 

Projekt przewiduje:

 

       

-      realizację zajęć rozwijających kompetencje kluczowe
matematyczno – przyrodnicze w 48 szkołach,

-      szkolenia dla ponad 140 nauczycieli,

-     ćwiczenia dydaktyczne - do nauczania biologii, fizyki i chemii wraz z niezbędnymi  pomocami dydaktycznymi,

-   organizację dodatkowych zajęć (łącznie 225h/szkołę– II semestr
kl. I 5h/tydzień).

-    przygotowanie publikacji metodycznych oraz bezpłatne przekazywanie ich do szkół, bibliotek szkolnych i nauczycieli,

-     organizację 18 obozów naukowych dla 360 uczniów,

-     organizację kół naukowych (łącznie 720h/szkołę– kl. II 8h/tydzień),

-     organizację wyjazdów szkół na zajęcia laboratoryjne na uczelnie

         

Ponadto uczniowie dzięki projektowi będą mogli zdobyć:

 

-       wyższe osobiste i zawodowe aspiracje,

-       wyższe wyniki na egzaminach z przedmiotów
 matematyczno – przyrodniczych

-     większa motywacja uczniów do wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej
 w kierunkach matematyczno–  przyrodniczych,

-       lepsze umiejętności korzystania z technologii informacyjnych,

-       wyższe umiejętności interpersonalne.

 

      Głównym realizatorem projektu „Archimedes” jest Augustowskie Centrum Edukacyjne w Augustowie, które posiada duże doświadczenie w realizacji projektów współfinansowanych z EFS o podobnej tematyce (np. w 2006-2008 realizowało projekt „Akademia Jutra” w ramach którego 52 szkoły realizowały własne programy rozwojowe).
      Dlatego też główne biuro projektu znajduje się w siedzibie ACE w Augustowie, gdzie pracuje zespół zarządzający projektem na czele z kierownikiem projektu. Tutaj należy zgłaszać zapytania i kontaktować się odnośnie bieżącej realizacji projektu.