.
Informacje ogólne o projekcie Tytuł projektu: "Mały Archimedes" Projekt realizowany jest w okresie od 1.01.2010r. do 31.08.2013r. Wartość projektu: 9081725,00 PLN |
Projekt "Mały Archimedes" skierowany jest do uczniów 30 szkół gimnazjalnych z 4 województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, lubelskiego i mazowieckiego. Celem głównym projektu jest rozwój kompetencji kluczowych uczniów w zakresie matematyki, fizyki, chemii i biologii, geografii oraz przedsiębiorczości (jako elementu WOS-u ) na poziomie szkół gimnazjalnych poprzez realizację programu Mały Archimedes złożonego z 30 szkolnych "Programów rozwijania umiejętności uczniów w zakresie kompetencji kluczowych nauk matematyczno-przyrodniczych i przedsiębiorczości". Każda szkoła pisząc własny program będzie mogła rozwijać kompetencje kluczowe uczestników projektu, uwzględniając specyfikę szkoły, pracę z uczniem uzdolnionym lub osiągającym słabe wyniki w nauce. Realizacja projektu pomoże większości uczniom w wyborze dalszej ścieżki edukacyjnej, przyczyni się do osiągania lepszych wyników na gimnazjalnych egzaminach zewnętrznych, wzmocni atrakcyjność edukacyjną szkół gimnazjalnych jak również przyczyni się do świadomego wyboru profilu i kierunku szkoły średniej. Różnorodność zajęć i metod pracy spowoduje rozwój umiejętności uczniów w zakresie kompetencji kluczowych nauk matematyczno-przyrodniczych. Istotnym rezultatem będzie wzrost zainteresowania i udział większej grupy uczniów w olimpiadach przedmiotowych. Wykorzystanie opracowanych ćwiczeń w dydaktyce poszczególnych przedmiotów wzmocni zainteresowanie naukami ścisłymi, co pozwoli uczniom na poszukiwanie nowych pomysłów, na wybór szkoły średniej, a w dalszej konsekwencji na wybór zawodu. |
Wsparciem zostaną objęci uczniowie klas I – III w dwóch cyklach nauczania: I cykl będzie realizowany od roku szkolnego 2009/10 do 2011/12; II cykl będzie realizowany od roku szklonego 2010/11 do 2012/13. |
W ramach projektu zaplanowano uczniom: - zajęcia dodatkowe rozszerzające treści nauczania z matematyki i trzech przedmiotów spośród fizyki, chemii, biologii, geografii i przedsiębiorczości; - koła naukowe z matematyki oraz z trzech przedmiotów spośród fizyki, chemii, biologii, geografii i przedsiębiorczości (jako elementu wos-u); - obozy naukowe; - wyjazdy na zajęcia laboratoryjne na wyższe uczelnie; - wyjazdy do Monachium i Nűrnberg w Niemczech oraz do Europejskiego Ośrodka Badań Jądrowych CERN Genewie; - udział w "Festiwalu Innowatorów"; - udział w Konkursie matematyczno-przyrodniczym. W ramach projektu szkoły otrzymają określone pakiety edukacyjne (przyrządy i pomoce dydaktyczne do prowadzenia zajęć). Realizacja szkolnego programu "Mały Archimedes" w efekcie: - rozbudzi zainteresowanie uczniów naukami matematyczno – przyrodniczymi; - zwiększy motywację uczniów do wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej w kierunkach matematyczno – przyrodniczych; - podniesie umiejętność wyjaśniania zjawisk przyrodniczych, prowadzenia eksperymentów laboratoryjnych, wyciągania wniosków; - podniesie umiejętności logicznego myślenia, dostrzegania problemów oraz ich rozwiązywania. |
Głównym realizatorem Projektu "Mały Archimedes" jest Augustowskie Centrum Edukacyjne w Augustowie, które posiada duże doświadczenie w realizacji projektów współfinansowanych z EFS o podobnej tematyce (np. w latach 2006 – 2008 realizowano projekt "Akademia Jutra", w ramach którego 52 szkoły realizowały własne programy rozwojowe; od 2008r. realizowany jest projekt "Archimedes", którego głównym celem jest rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie kluczowych kompetencji nauk matematyczno – przyrodniczych na poziomie szkół średnich).
Główne Biuro projektu znajduje się w siedzibie Augustowskiego Centrum
Edukacyjnego w Augustowie. |
.