.

Ogólnopolski Ranking Szkół Ponadgimnazjalnych '2011
Ranking po raz 13 przygotowały miesięcznik "Perspektywy" oraz gazeta "Rzeczpospolita".

W tej edycji zmieniły się jego zasady oraz kryteria oceny.

Decyzją Kapituły szkoły ponadgimnazjalne w Polsce były oceniane poprzez cztery kryteria:

- sukcesy szkoły w olimpiadach przedmiotowych i tematycznych;
- wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych;
- wyniki matury z przedmiotów dodatkowych;
- ocena przez kadrę akademicką.

.

W tej edycji zmieniły się jego zasady oraz kryteria oceny.

Decyzją Kapituły szkoły ponadgimnazjalne w Polsce były oceniane poprzez cztery kryteria:

- sukcesy szkoły w olimpiadach przedmiotowych i tematycznych;
- wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych;
- wyniki matury z przedmiotów dodatkowych;
- ocena przez kadrę akademicką.

Wszystkie uwzględnione przez Kapitułę w kryteriach dane pochodzą ze źródeł zewnętrznych wobec ocenianych szkół.

Źródłem danych były protokoły komitetów głównych olimpiad przedmiotowych i tematycznych, zestawienia okręgowych komisji egzaminacyjnych (OKE) z wynikami matur z przedmiotów obowiązkowych i przedmiotów dodatkowych oraz własne badanie ankietowe przeprowadzone przez Fundację Edukacyjną Perspektywy wśród kadry uczelni akademickich w całej Polsce.

Zdaniem prof. Tomasza Boreckiego, przewodniczącego Kapituły Rankingu:

"Trzeba szukać różnych kryteriów pokazujących, która szkoła jest najlepsza. Ważne jest pokazanie całego spektrum pracy szkoły."

Po raz pierwszy w historii rankingu osobno oceniano licea i technika. W rankingu ujęto 400 szkól typu liceum ogólnokształcące oraz 200 szkół typu technikum.

.

Na stronie witryny www.perspektywy.pl ocenione szkoły zostały zaprezentowane w osobnych tabelach rankingowych jako:

- Ogólnopolski Ranking Liceów Ogólnokształcących 2011;
- Ogólnopolski Ranking Techników 2011.

Zamieszczono także rankingi wojewódzkie, oddzielnie dla liceów i techników, będące wyciągami z głównych tabel rankingowych.

Dodatkowo publikacja została wzbogacona prezentacjami:

- Podranking wyników egzaminu maturalnego liceów ogólnokształcących;
- Podranking wyników egzaminu maturalnego techników;
- Podranking olimpijski, pokazujący najlepsze szkoły olimpijskie w Polsce (łącznie dla liceów i techników).

W zestawieniach zostały zaprezentowane szkoły, które uzyskała najlepszą pozycję rankingową.

Szkoła, która w danym kryterium otrzymała najlepszą ocenę, uzyskiwała wynik równy 100.

Wyniki kolejnych szkół są odniesieniem ich wartości do wyniku najlepszej szkoły w tym kryterium.

.

Technikum nr 1 im. 2 Korpusu Polskiego w Augustowskim Centrum Edukacyjnym

.

.

- w Ogólnopolskim Rankingu Techników zajęło 37 miejsce, uzyskując wskaźnik rankingowy 65,31pkt.

..

- w rankingu techników województwa podlaskiego nasza szkoła z tym wynikiem uzyskała drugie miejsce.

.

W rankingu wyników egzaminu maturalnego techników w zestawieniu ogólnopolskim Technikum nr 1 w ACE

zajęło 58 miejsce, uzyskując wskaźnik rankingowy 63,78 pkt.

Cieszymy się z tego sukcesu, który jest miarą pracy uczniów, nauczycieli oraz dyrekcji ACE.


.

.

Metodologia rankingu maturalnego.
Ranking uwzględnia szkoły, w których maturę w maju 2010 r. zdawało więcej niż 12 maturzystów. Brano w nim pod uwagę wyniki matury pisemnej ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych oraz wszystkich przedmiotów dodatkowych na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Dla szkół dwujęzycznych dodatkowo w obliczeniach rankingowych uwzględniono wyniki z języka obcego na poziomie dwujęzycznym z wagą 4/3, jednak wyniki te nie są w szczegółach prezentowane ze względu na niewielką liczbę takich szkół w skali ogólnopolskiej.
W tabelach prezentujących wyniki w podrankingach maturalnych, ze względu na ograniczoną objętość publikacji, zaprezentowano szczegółowe wyniki z tych wybranych przedmiotów, które były najczęściej wybierane przez maturzystów.
Wynik matury z przedmiotów obowiązkowych - 30 proc wskaźnika rankingowego.
Kryterium to uwzględnia wyniki egzaminów pisemnych z wszystkich przedmiotów obowiązkowych. Na potrzeby tego kryterium została wyliczona wartość średnia ogólnopolska z poszczególnych przedmiotów, osobno dla liceów ogólnokształcących i techników. Wynik średni procentowy z danego przedmiotu każdej ze szkół został odniesiony do wartości średniej ogólnopolskiej. Wskaźnik rankingowy został osiągnięty jako suma trzech wartości względnych: dla języka polskiego, matematyki i języka obcego.
Wynik matury z przedmiotów dodatkowych - 30 proc wskaźnika rankingowego.
Kryterium to uwzględnia wyniki egzaminów z wszystkich przedmiotów dodatkowych na poziomie podstawowym i rozszerzonym, przy czym osiągnięcia z przedmiotów zdawanych na poziomie rozszerzonym zostały uwzględnione z wagą 2. Na potrzeby tego kryterium została wyliczona wartość średnia ogólnopolska z poszczególnych przedmiotów, osobno dla liceów ogólnokształcących i techników. Wynik średni procentowy z danego przedmiotu każdej ze szkół został odniesiony do wartości średniej ogólnopolskiej. Uzyskany w ten sposób współczynnik mnożony jest przez liczbę uczniów, którzy zdawali dany przedmiot na odpowiednim poziomie, dając wskaźnik pośredni dla przedmiotu. Współczynnik rankingowy z przedmiotów dodatkowych na poziomie podstawowym obliczany jest jako suma wskaźników pośrednich dla przedmiotów podzielona przez liczbę wszystkich maturzystów. Podobnie obliczany jest współczynnik rankingowy z przedmiotów dodatkowych na poziomie rozszerzonym. Łączny współczynnik rankingowy dla przedmiotów dodatkowych obliczany jest jako suma współczynnika dla poziomu podstawowego oraz współczynnika dla poziomu rozszerzonego z wagą 2.

.

Metodologia rankingu szkół olimpijskich.

Miejsca poszczególnych szkół w rankingu ustalono z pomocą rankingowego wzoru: W=(2*L+F)*O/U

gdzie poszczególne litery oznaczają: W – wskaźnik sukcesu w olimpiadach;

L – liczba uczniów danej szkoły, którzy w III etapie uzyskali tytuł laureata w 2010 r.;

F – liczba uczniów danej szkoły, którzy w III etapie uzyskali tytuł finalisty w III etapie w 2010 r. ;

O – liczba olimpiad, w których uczniowie danej szkoły zdobyli w III etapie tytuł laureata lub finalisty;

U – liczba uczniów danej szkoły w roku szkolnym 2009/2010.
Laureaci olimpiady liczą się w tym rankingu podwójnie w stosunku do finalistów. Premiowane są szkoły za odniesienie sukcesów w każdej kolejnej olimpiadzie. Sukcesy szkół przeliczane są proporcjonalnie do liczby uczniów. Jest to miarodajny wskaźnik, w ilu szkołach prowadzi się taką systematyczną, zaplanowaną, długodystansową pracę z uczniami, która powinna przynosić satysfakcję szkołom, gminnej, wojewódzkiej i polskiej oświacie. Sukcesy w olimpiadach to 30 proc wskaźnika rankingowego.

.

 .

Wykaz ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych, tematycznych i zawodowych, które zostały przeprowadzone w roku szkolnym 2009/2010.

(znajdujących się w rejestrze Ministerstwa Edukacji Narodowej i współfinansowanych przez MEN)

  1. Misyjna Olimpiada Znajomości Afryki

19. Olimpiada Wiedzy o Wynalazczości

  2. Olimpiada Artystyczna

20. Olimpiada Wiedzy o Żywieniu

  3. Olimpiada Astronomiczna

21. Olimpiada Wiedzy Technicznej

  4. Olimpiada Biologiczna

22. Olimpiada Informatyczna

  5. Olimpiada Chemiczna

23. Olimpiada Innowacji Technicznych

  6. Olimpiada Filozoficzna

24. Olimpiada Języka Angielskiego

  7. Olimpiada Fizyczna

25. Olimpiada Języka Białoruskiego

  8. Olimpiada Geograficzna i Nautologiczna

26. Olimpiada Języka Francuskiego

  9. Olimpiada Historyczna

27. Olimpiada Języka Łacińskiego

10. Olimpiada Wiedzy Ekologicznej

28. Olimpiada Języka Niemieckiego

11. Olimpiada Wiedzy Ekonomicznej

29. Olimpiada Języka Rosyjskiego

12. Olimpiada Wiedzy Elektrycznej i Elektronicznej "Euroelektra"

30. Olimpiada Literatury i Języka Polskiego

13. Olimpiada Wiedzy Geodezyjnej i Kartograficznej

31. Olimpiada "Losy Polaków na Wschodzie po 17 września 1939 r."

14. Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Budowlanych

32. Olimpiada "Losy Żołnierza i Dzieje Oręża Polskiego"

15. Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Rolniczych

33. Olimpiada Matematyczna

16. Olimpiada Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym

34. Olimpiada Techniki Samochodowej

17. Olimpiada Wiedzy o Prawach Człowieka

35. Olimpiada Teologii Katolickiej

18. Olimpiada Wiedzy o UE

.

.

.

Opinia akademicka: 10 proc wskaźnika rankingowego.
Prestiż szkoły ponadgimnazjalnej wśród kadry akademickiej jest istotnym wskaźnikiem jakości szkoły, odzwierciedlającym zarówno poziom przygotowania absolwentów oraz wyposażenie ich przez szkołę w
 umiejętności samodzielnego uczenia się, planowania swojej kariery i pokonywania stresów – co ma, między innymi, bezpośredni wpływ na utrzymanie się na studiach i terminowość ich ukończenia.

Dane do tego kryterium zostały uzyskane w wyniku przeprowadzonego w grudniu 2010, drogą internetową, ogólnopolskiego badania ankietowego wśród prawie 1,5 tys. przedstawicieli władz rektorskich i dziekańskich wszystkich polskich uczelni akademickich (publicznych i niepublicznych).

Uwaga: W zestawieniach zostały zaprezentowane szkoły, które uzyskała najlepszą pozycję rankingową. Szkoła, która w danym kryterium otrzymała najlepszą ocenę, uzyskiwała wynik równy 100.

Wyniki kolejnych szkół są odniesieniem ich wartości do wyniku najlepszej szkoły w tym kryterium.

.

Kapituła Ogólnopolskiego Rankingu Szkół Ponadgimnazjalnych 2011.

Walne posiedzenie Kapituły odbyło się 14 grudnia 2010 r. w Warszawie.

Przewodniczący Kapituły: prof. Tomasz Borecki

.

Członkowie Kapituły:

Przedstawiciele okręgowych komisji egzaminacyjnych:

 Przedstawiciele komitetów głównych olimpiad przedmiotowych:

Roman Dziedzic - dyrektor OKE w Jaworznie;

prof. Aleksander Barszczewski – KG Olimpiady Języka Białoruskiego;

Anna Frenkiel - dyrektor OKE w Warszawie;

prof. Bronisław Cymborowski – KG Olimpiady Biologicznej;

Lech Gawryłow - dyrektor OKE w Krakowie;

prof. Andrzej Fryszkowski – KG Olimpiady Matematycznej;

Jolanta Gołaszewska – dyrektor OKE w Łomży;

prof. Andrzej Radecki – KG Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Rolniczych

Wojciech Małecki – dyrektor OKE we Wrocławiu;

prof. Feliks Rawski – KG Olimpiady Techniki Samochodowej

Irena Kulesz – OKE w Gdańsku;

dr Małgorzata Falencka-Jabłońska – KG Olimpiady Wiedzy Ekologicznej

Małgorzata Świerzyńska – OKE w Łodzi

dr Ewa Kalinowska – KG Olimpiady Języka Francuskiego

Przedstawiciele Komisji ds. Kształcenia KRASP:

dr Waldemar Matusiak - Olimpiada Wiedzy o Wynalazczości i Olimpiada Innowacji Technicznych;

prof. Adam Koseski - rektor Akademii Humanistycznej w Pułtusku;

dr Andrzej Muszyński – KG Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej;

prof. Lech Śliwonik – b. rektor Akademii Teatralnej w Warszawie;

dr Edward Szędzielorz - KG Olimpiady Języka Rosyjskiego;

Przedstawiciele organizatorów:

Anna Becker-Kulińska - KG Olimpiady Geograficznej i Nautologicznej;

Piotr Gabryel – zastępca red. naczelnego "Rzeczpospolitej";

Andrzej Biedniak – KG Olimpiady Wiedzy Technicznej;

Waldemar Siwiński – prezes Fundacji Edukacyjnej "Perspektywy".

Zofia Miszewska - KG Olimpiady Elektrycznej i Elektronicznej "Euroelektra";

.

Andrzej Oniszczuk – KG Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych;

.

.